Iskolaérettség Magyarországon

Egy rövid összefoglalóval szeretnénk szolgálni, mi is a helyzet itthon e tekintetben.

Magyarországon ma egyre égetőbb problémát jelentenek a kisiskolások tanulási zavarai. Egyre több az iskola-éretlen óvodás, a figyelemzavaros, hiperaktív, diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás és magatartás problémás kisgyermek, akikkel egyrészt a pedagógusok küzdenek az óvodákban és az iskolákban, másrészt a szülők szembesülnek a problémákkal otthon is.

A tanulási zavar megelőzése érdekében a fejlesztő pedagógusok az óvodásokat 5 éves korukban szűrik, és ha veszélyeztetett a gyermek, akkor általában logopédiai fejlesztést kap, óvodai kereteken belül. Itt természetesen nemcsak a beszédhibák javítása történik, hanem az egyes részképességek felzárkóztatása is. De minderre összesen egy év áll rendelkezésre, mert többnyire hat évesen már iskolát kezdenek a gyerekek. Ez az idő nagyon kevés, tekintettel arra is, hogy nagyon nagy a fejlesztendő gyerekek száma. Így heti egy, maximum két óránál több nem is jut egy-egy gyerekre.

Ezt a területet hivatott segíteni a Nevelési Tanácsadó, ami minden kerületben megtalálható. Viszont a szintén hatalmas leterheltség miatt ők már októberben nem tudnak új gyereket vállalni (az év náluk is szeptemberben kezdődik), és szintén csak heti egy órás fejlesztés jut egy főre. De legalább ezekben a központokban már nem csak logopédiai fejlesztés történik, hanem pszichológiai és szenzo-motoros mozgásfejlesztés is.

Összességében tehát elmondható, hogy a gyerekeket későn szűrik, valamint nem kapják meg a megfelelő fejlesztést – ide értve a megfelelő óraszámot is – ezért iskoláskorra a gondok nemhogy csökkennének, hanem növekszenek. Egyre több, tanulási problémával küzdő gyerek kerül speciális osztályokba. Ezek az alacsony létszámú osztályok – lassított munkatempóval – ugyan egyfajta megoldást kínálnak a problémára, de itt csak tüneti kezelésről beszélünk, vagyis a probléma okát nem oldják meg. Nem beszélve a gazdasági terhéről, hiszen egy tanárra nyolc-tíz főnél nem juthat több.

Ezért érdemes fiatalabb korban (akár már pár hónaposan) elvinni gyermekünket egy szűrővizsgálatra, ahol a fenti problémák okait időben felismerve megindulhat egy célzott fejlesztés. A megfelelő programot alkalmazva gyermekünk jobb eredményeket érhet el a későbbiekben, az iskolapadban, és az élet egyéb területein egyaránt.

Lásd erről részletesebben A korai fejlesztés fontossága, eredményei bejegyzésünket.

Címke , , , , , , , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.