TSMT

TSMT (Tervezett szenzomotoros tréning)A TSMT (Tervezett szenzomotoros tréning) egy olyan terápia, melynek alapja egy szenzomotoros szemléletű mozgásvizsgálat. A vizsgálat során meg tudjuk állapítani, hogy a különböző problémák hátterében mi húzódik meg, organikus, idegrendszeri éretlenségről van-e szó vagy pedig lelki eredetű-e a probléma. A teszt pontosan megmutatja, hogy az egyes területek (idegrendszer, mozgáskoordináció, taktilis [érintési] terület, ritmusérzék, egyensúly, keresztmozgások, stb.) érettsége hány százalékos, és így azt, hogy melyek azok a területek, amik fejlesztésre szorulnak és milyen mértékben.

A különböző fejlesztő eszközökkel végzett munka és az egy időben többféle tevékenységre való koncentrálás az, ami a fejlődést elindítja.
Kiválóan alkalmazható a módszer a megkésett beszédfejlődésű, megkésett mozgásfejlődésű, autista, magatartásproblémás, hiperaktív és figyelemzavaros gyerekeknél.

Mik azok a tünetek, amikre érdemes odafigyelnünk még az iskolakezdés előtt?
Az óvodákban általában egy évvel az iskolakezdés előtt mérik fel a gyerekeket, és sajnos csak ilyenkor derül ki, hogy iskolaérettek-e. A hátralévő egy év kevés esetben elegendő a felzárkózásra, jellemzően ezeket a gyerekeket még egy évig visszatartják, így később kezdhetik el az iskolát, és egyáltalán nem biztos, hogy sikerül a hátrányokat behozniuk. Már jóval hamarabb is cselekedhetünk annak érdekében, hogy az esetleges készség problémákat orvosoljuk. Ha a gyermek nem szeret rajzolni, vagy nem tud, már intő jel a számunkra. Ha nagyon nehezen tanul meg biciklizni, visszahúzódó, félénk, vagy a játszótéren nem mer felmászni a magasba, ügyetlen, állandóan csetlik-botlik. Megmutatkozhatnak az indokolatlan agresszió jelei is vagy éppen ellenkezően a szorongás tüneteit vesszük rajta észre. A nehéz beilleszkedés, vagy a kapcsolatteremtési nehézségek, a veszélyérzet hiánya, a túlzott vakmerőség szintén e tünetegyüttesbe tartoznak.
A TSMT célja, hogy a mozgások az automatizmus szintjére kerüljenek. Így mire iskolába kerül a gyerek, ne veszítsen el energiát olyan dolgokra, amikre már nem kellene odafigyelnie. Például a finommanipuláció fejlődése a nagymozgásokat követi, mondhatni, hogy az az utolsó lépcsőfok. De ha már a nagymozgásokkal is probléma van, akkor egyértelmű, hogy a finommozgásokkal is. Például a gyermeknek problémát okoz megfogni a ceruzát. Meg tudja ugyan csinálni, de szinte egész figyelmével arra koncentrál, ezért a maradék figyelmével már csak a felét tudja meghallani mindazoknak, amiket a tanító néni mond. Nem azért nem tud teljesíteni, mert nem elég okos, hanem azért, mert testi szinten még nem automatizálódtak azok a folyamatok, amik a sikeres iskolai beválást feltételezik.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.